در حال بارگذاری ...

بزرگداشت دکتر علی رفیعی با صحبت‌هایی از محمود کلاری، حسین پاکدل و رضا کیانیان برگزار شد

در این بزرگداشت که در آیین پایانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، این سه هنرمند درباره زیبایی شناسی رفیعی را در تئاتر و سینما منحصر به فرد دانستند.

- محمود کلاری در بزرگداشت علی رفیعی:
رفیعی در زیبایی شناسی تئاتر حرف اول را می‌زند

در این بزرگداشت که در آیین پایانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، محمود کلاری در سخنانی درباره علی رفیعی گفت: آمده‌ام درباره کسی حرف بزنم که نمی‌دانم از کدام ویژگی‌اش برایتان بگویم. بدون اغراق هنرمندترین کسی که به معنای واقعی هنرمند شناخته‌ام علی رفیعی بوده است. چه خوشبختم که این افتخار نصیبم شده که در اختتامیه  سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر از او تجلیل می‌کنند تا من نیز در این برنامه از او سخن بگویم. هرچند این بزرگداشت بسیار با تاخیر انجام می‌شود.
این فیلمبردار با سابقه سینما توضیحاتی درباره آشناییاش با رفیعی بیان کرد و یادآور شد: حضور من در برنامه بزرگداشت امشب، به واسطه دیدار دیرینه من و اوست. نزدیک 25 سال پیش به بهانه اولین فیلمش با او ملاقات کردم. هرچند آن فیلم هرگز ساخته نشد تا اینکه ده سال پیش برای ساخت فیلم «ماهی‌ها هم عاشق می‌شوند» دوباره کنار هم قرار گرفتیم.
کلاری اضافه کرد: همیشه فکر می‌کردم کسی که از سینما به تئاتر بیاید، باید دوباره ارزیابی شود ولی تا جایی که می‌دانم در حال حاضر سینمایی‌ها خیلی راحت به تئاتر می‌آیند و با آغوش گرم از آنها استقبال می‌شود اما بسیار دردناک است که علی رفیعی در تمام مدت زندگی خود فقط دو فیلم ساخته است.
او با اشاره به زیبایی شناسی منحصر به فرد رفیعی در سینما و تئاتر، افزود: او در درک و شناخت زیبایی‌شناسی در تئاتر و سینما حرف اول را می‌زند و من همواره عاشق کارهای او بوده‌ام. او در زیبایی شناسی تئاتر ما نقشی ماندگار داردو تئاتری که رفیعی کار می‌کند، می‌تواند زمینه آموزشی برای دانشجویان سینمایی داشته باشد.

 

- حسین پاکدل در حاشیه تجلیل و تقدیر از علی رفیعی:
علی رفیعی حکیم هنر ایران است

حسین پاکدل که برای تقدیر از علی رفیعی روی سن حضور داشت درباره این هنرمند بزرگ گفت: تئاتر ما به راحتی می توانست به راحتی علی رفیعی را نداشته باشد همانطور که ادبیات ما می توانست حافظ را نداشته باشد، اگر تئاتر ما علی رفیعی را نداشت تئاتر بود اما مطلقا زیبا نبود، او تنها یک کارگردان نیست، عصاره تاریخ ادبیات و زیبایی شناسی ایران است. رفیعی تنها یک علی رفیعی نیست بلکه دکتر استاد و کارگردان نیز است. 
وی ادامه داد: اگر در قدیم می خواستند بگویند کسی چیزی دارد، به او حکیم می گفتند، علی رفیعی نیز به عقیده من حکیم هنر ایران است. او شاعر است شعر می گوید و در آثار خود حتی از چوپ، صندلی، پارچه و ...استفاده می کنند گویی آنها شعر می گویند. وی مجسمه ساز نیز هست و در صحنه حیرت می آفریند تمام بازیگرانش باشکوه هستند و در صحنه می درخشند وی جامعه شناس نیز هست و آثار خود را در صحنه خلق می کند و در تمام آثارش از آب استفاده می کند.  وی یک انسان هنرمند کامل است.

 

- رضا کیانیان:
به علی رفیعی مدیونم
 در تئاتر به سه معلم مدیون هستم، اول از همه برادرم که بنیان های فکری من را در هنر شکل داد. دومین نفر حمید سمندریان که الان حتما در بهشت تئاتر درس می دهد. سومین نفر علی رفیعی که ایشان در صحنه تئاتر وسعت نظر دارد، در زیبایی شناسی، بازیگری و تفکر وسعت نظر دارد. من در تئاتر از ایشان یاد گرفته ام.




نظرات کاربران