در حال بارگذاری ...
سعید اسدی در گفتگو با مهر:

طرح ساماندهی پیرامون «تئاتر شهر» آغاز شد/ محدودیت برای دستفروش‌ها

رئیس مجموعه تئاتر شهر اعلام کرد که شهرداری منطقه ۱۱ طرح ساماندهی فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر را با توجه به برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز کرده است.

سعید اسدی رئیس مجموعه تئاتر شهر درباره وضعیت ساماندهی فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر و رسیدگی به شرایطی که دستفروش‌ها در این محیط ایجاد کرده اند با توجه به فرارسیدن ایام برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همزمان با جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، به خبرنگار مهر گفت: با تعامل خوبی که با دکتر آبادیان شهردار منطقه ۱۱ و آقای طاهری شهردار ناحیه داشتیم، گفتگوهای مفصلی کردیم و برنامه‌های خیلی مؤثری نیز شهرداری دارد که طی آن‌ها خواسته‌های از پیش مطرح شده هنرمندان و همچنین تئاتر شهر در این خصوص، مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: یک فرآیند قانونی و فرآیند آماده‌سازی برای ساماندهی دستفروش‌های اطراف تئاتر شهر تدارک دیده شده که آرام‌آرام اجرا می‌شود. اولین فاز این طرح امکانی است که برای جشنواره تئاتر فجر فراهم می‌شود و طی آن در حوالی تئاتر شهر یک گذر نوری برای ایام دهه فجر احداث می‌شود که هم برای زیباسازی فضا و هم برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته شده است.

اسدی ادامه داد: در ایام نزدیک به برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیز طرح پاکسازی محیطی و شستشوی روزانه محل انجام می‌شود و شهرداری تهران اقدام لازم برای خدمات رسانی به فعالیت‌های فضای بیرونی تئاتر شهر را تدارک دیده است. ما در تئاتر شهر نیز بخشی از زواید ضلع جنوبی تئاتر را که شکل نامناسبی داشت حذف کردیم، تلاش مان این بود که تا دهه فجر و جشنواره بتوانیم ورودی‌های سالن‌های قشقایی و چهارسو را هم بهبود ببخشیم ولی طراحی مدنظر به دلیل اینکه باید متناسب با فضا و بنا باشد طول کشید. امیدواریم که تا جشنواره این طرح هم اجرا شود و اگر نه بعد از جشنواره آن را اجرا کنیم.

رئیس مجموعه تئاتر شهر یادآور شد: در آینده هم طرح ساماندهی اطراف تئاتر شهر با مطالعه دقیقی که تئاتر شهر، شهرداری و شرکت مشاوری که شهرداری استخدام کرده و با ما در تعامل است، ادامه پیدا می کند تا با ساماندهی وضعیت دستفروشان، فضای پیرامون تئاتر شهر شکل فرهنگی و هنری پیدا کند. محیط تئاتر شهر یک فضای شهری است که مردم در آن مستقر می شوند و به شکل های مختلف در آن تردد دارند و این فضا می تواند یک امکان فرهنگی در تداوم فعالیت های تئاتر شهر باشد.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که طرح ساماندهی فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر تا سال ۹۸ کامل شود.

اسدی درباره این موضوع که دستفروشان مدنظر در هنگام غروب و ساعات شب با نصب لامپ و چراغ فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر را به انحصار خود درمی‌آورند و آیا با توجه به این وضعیت طرح ساماندهی مدنظر شهرداری منطقه ۱۲ این ساعات از غروب و شب را هم شامل می‌شود، تأکید کرد: محل تردد و گذری که به شکل نوری ایجاد می‌شود امکانی فیزیکی است که حضور دستفروش‌ها را در گذر کنار تئاتر شهر غیرممکن می‌کند اما شهرداری هنوز وارد کنش سلبی نشده زیرا این موضوع موارد قانونی و شرایط تأمینی دارد که باید فراهم شود که البته تنها مربوط به شهرداری نیست و به قوه قضاییه، شورای تأمین استان و باقی نهادها نیز مرتبط است تا این ساماندهی انجام شود.

رئیس مجموعه تئاتر شهر اظهار کرد: این ساماندهی به معنای جمع آوری دستفروشان نیست بلکه به معنای هدایت آن‌ها به جای مناسب تری در اطراف است زیرا این مسأله فراتر از یک اتفاق فرهنگی بلکه یک معضل اجتماعی است و باید به شکل کلان حل شود. این فکر شده که در آینده با فضاسازی هایی که در محوطه تئاتر شهر خواهد شد و همچنین استقرار رخدادهای فرهنگی، حضور دستفروش ها در این فضا غیر ممکن شود و یک شکل ایجابی پیدا کند، در کنار این وضعیت نیز شهرداری با نیروهای خود بدون ایجاد تنش فضا را ساماندهی کنند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه شروع این طرح با جشنواره تئاتر فجر آغاز می شود، اظهار امیدواری کرد که نهادهای دیگر هم همکاری لازم در این زمینه را داشته باشند.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیر تئاتر شهر

گالری دائمی «عکس تئاتر» در تئاتر شهر افتتاح می‌شود
با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیر تئاتر شهر

گالری دائمی «عکس تئاتر» در تئاتر شهر افتتاح می‌شود

در نهمین روز پس از آغاز بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و همزمان با اختتامیه بخش فراگیر در این رویداد، گالری دائمی «عکس تئاتر» در تئاتر شهر افتتاح می‌شود.

|