نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشتکوهی» شرکتکننده از تهران مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همانطور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیتپردازیها، با ...
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضویراد آگاهی و درمان بیماریها عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعهشناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گرههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار ...
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دلپیشه از تهران انتظاری هشتساله در فضایی سوررئال سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج میکنند و به جبهه میروند و هشت سال از آنها خبری نمیشود. نمایش یک نگاه ...
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمیرسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از ...
نقدی بر نمایش «در سوگ شب هزارویکم» نوشته شهرام احمدزاده و کار پویان عطایی از اصفهان شهرزاد بیسرانجام رضا آشفته: نمایش «در سوگ شب هزارویکم» میخواهد قهرمان افسانهای شب هزارویکم، یعنی شهرزاد قصهگو را به صحرای کربلا ببرد تا روایتگر ...
نقدی بر نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» کار هادی کیانی برای شادی مردم عرفان پهلوانی: نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» به نویسندگی و کارگردانی هادی کیانی، نمایشی دیگر از نمایشهای چهلویکمین جشنواره بینالمللی ...
نقدی بر نمایش «آسمان پابهماه» نوشته و کار سعیده آجربندیان وجدان بیدار انسان رضا آشفته: نمایش «آسمان پابهماه» درباره وجدان بیدار انسان در هر شرایطی است که گویا در نظم نوین نیز باید چنین بیداریای وجود داشته باشد. در این نمایش ...
نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان زمانی که نهنگ ماه را میبلعد سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید میشود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را میگیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام میکند چنانچه مردم شهر ...
این اسب هرگز رام کسی نمیشود نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از شیراز سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «اسب قاتلین» با نگاهی به نمایشهایی چون مکبث و... نگاشته شده است. موضوع این اثر حول محور شورش کارگران و رعایا علیه ارباب است؛ ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا سوار بر بالهای خیال تا وصال با عشق واقعی بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایشهای ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستانهای نمایشی، تماشاگرش را بر بالهای خیال سوار میکند، در ...
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر ظرفیت بالای نمایشهای سنتی-آیینی سیدعلی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی بهظاهر دیندار و متشرع ...
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی در جدالی ابدی با شیطان درون عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده معامله ویژه شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله ویژه خود با شیطان ...
نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری از سپنتای خانه ماست تیرهگونی بیگانگان عرفان پهلوانی: خانه سپنتاست؛ چه نیستان باشد که از آن ببریده شدهایم و ناله مردمان را بر نفیرمان در پی داشته است؛ چه زهدان مادر که گویا آرامترین خانه انسان در ...
نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری از سپنتای خانه ماست تیرهگونی بیگانگان عرفان پهلوانی: خانه سپنتاست؛ چه نیستان باشد که از آن ببریده شدهایم و ناله مردمان را بر نفیرمان در پی داشته است؛ چه زهدان مادر که گویا آرامترین خانه انسان در ...
نقدی بر نمایش «آلاء» نوشته و کار محمد کاظمتبار پای درخت سرخ رضا آشفته: نمایش «آلاء» یک تکگویی درباره زنی است که پای درختی رازآمیز دفن شده و هر لحظه این گذشته عاشقانه خود با آرش را روایت میکند؛ این نمایش در یک ...
نگاهی به نمایش «خاکستری» نوشته و کار پریا امینی از شهرکرد سکوت دراماتیک و علمگرایی در موقعیت معلق سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «خاکستری» به روزهای اشغال فرانسه توسط نازیها در جنگ جهانی دوم برمیگردد. زنی که برای حفظ دخترش و رهایی شوهرش که در دست ...
نقدی بر نمایش «لومییر» نوشته و کار تکسما مونوز از اسپانیا یک رضایت نسبی رضا آشفته: نمایش «لومییر» سرگرمکننده و شادیآور است و بیشتر برای مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده اما میتواند مخاطب بزرگسال را نیز راضی نگه ...
نظری به نمایش «دو خاطره خیس» به کارگردانی رحیم قرایی و مسلم نارکی از گچساران نبرد دوگانه و موازی بهنام حبیبی: زن و شوهری در آبادان در زمان پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، درباره بچهدار شدن، بحث میکنند. مرد که از آغاز جنگ و مشکلات مربوط به آن برای ...
درباره نمایش «مادرم زری سر زا رفت» به نویسندگی محمود خرمآزادی و کارگردانی داوود پارسا جادوی لذت و رنج مهدی نصیری: جادویی در تئاترهای این سالهای یاسوج و گچساران وجود دارد که خیلی دوستش دارم. این جادوی تئاتری مخصوص نمایشهای همین منطقه است. جور دیگری از آن مثلاً ...
جلسه نقد و بررسی آثار روزِ دوم جشنواره تئاتر فجر منطقه یک (کرمانشاه) برگزار شد عرفان پهلوانی، منتقد و پژوهشگر حاضر در جشنواره تئاتر منطقهای فجر یک (کرمانشاه)، در جلسه نقد و بررسی آثار دومین روز جشنواره با معرفی انواع کیفی درام، اغلب آثار اجرا ...
جلسه نقد و بررسی آثار روزِ نخست جشنواره تئاتر فجر منطقهیک (کرمانشاه)برگزار شد عرفان پهلوانی، منتقد و پژوهشگر حاضر در جشنواره تئاتر منطقهای فجر یک (کرمانشاه)، در نخستین جلسه نقد و بررسی آثار، از هنرمندان خواست ژانر کمدی را جدیتر بگیرند و در ...
نقد نمایش «خوابگرد» به کارگردانی «امیر کلهریپور» حاضر در فجر38 روایت تباهی و سرگردانی ایران تئاتر - محمد حسن خدایی :رویکرد روایی خوابگرد به سوژهای که بازنمایی میکند روانشناختی است. نوجوانی که در آستانه بلوغ، با ترومایی هولناک، تباهی خانواده را به ...
نقد نمایش «قزل حصار» به کارگردانی «امین ابراهیمی» حاضر درفجر38 مستندنگاری از یک رویداد دراماتیک ایران تئاتر ـ هومن نجفیان:تراژدی نمایش هم به علت نادانستگی و کم دانستگی کاراکترها صورت میپذیرد. آنها اندک میدانند و شتابزده رفتار میکنند. اگرچه کارگردان ...
نقد نمایش «سرزمین پدری» حاضر در فجر 38 ندا، نام تمام زنان زمین است ایران تئاتر ـ جواد متین:نمایش«سرزمین پدری» روایت قتل همسر و دو فرزند زنی به دلیل اطلاع از خیانت شوهر خویش است. زنی که برای رسیدن با همسرش به خانواده و قبیله و عشیرهی ...
نگاهی به نمایش «رسنهای گور» حاضردر جشنواره تئاتر فجر چه رازها که مدفون شده ایران تئاتر - محمد حسن خدایی : رسنهای گور را میتواند اجرایی مسئلهمند دانست در رابطه با تاریخ معاصر که تن به ابتذال نداده اما همچنان در انتخاب شیوه اجرایی، مردد ...
نقد نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» به کارگردانی «جواد صداقت و الهام ابنی» حاضر در فجر38 آدرسی اشتباه برای رسیدن به کوچهی مختار ایران تئاتر - فاطمه فلاح :تکرار در شعر، داستان، نمایش و فیلم کارکردهای زیادی دارد. در این نمایش تکرار تصاویر بیمارگونه عظیم باعث شده که انتظار در مخاطب بیشتر شود؛ ...
نقد نمایش «مدهآ» به کارگردانی «شبنم یوسفی»حاضر در فجر38 خواب زمستانی اکنونیت ایران تئاتر - سید حسین رسولی :تفسیرهای مدرن «مدهآ» به نگاه فمینیستی و زنانه نزدیکتر است. مثلا این نمایش توسط داریو فو و فرانکا رامه هم مورد اقتباس قرار گرفته است. ...
نقد نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» به کارگردانی «جواد صداقت و الهام ابنی» حاضر در فجر38 آدرسی اشتباه برای رسیدن به کوچهی مختار ایران تئاتر - فاطمه فلاح :تکرار در شعر، داستان، نمایش و فیلم کارکردهای زیادی دارد. در این نمایش تکرار تصاویر بیمارگونه عظیم باعث شده که انتظار در مخاطب بیشتر شود؛ ...
هفت درس کارگردانی نگاهی به اجرای «درخت» به کارگردانی «یوجینو باربا» از تئاتر اودین نمایش «درخت» گروه اودین که این روزها به ایران آمده، بنا به سبک و فلسفه خاص کارگردان تفسیر نشدنی ست. «چگونه می توان تفسیر و نقدی کامل و جامع ارائه داد وقتی که هر فرد ...
نقد میهمان :نگاهی به نمایش جهان انزوا، نوشتهی نائومی والاس و به طراحی و کارگردانی رضا کوچکزاده،بخش مسابقه بین الملل نمایشى با معیارهاى اجرا در آینده صهبا منیرزاد
مقاله ای تحلیلی بر اجرای « همسرایی یتیمان» نوشته و کار یژی ژون از لهستان، بخش مسابقه بین الملل جهان اینطور نیست، اما همینگونه رفتار می کندرضا سرور همسرایی یتیمان، بر اساس رمان گلهای گندم نوشته ی گوی کروسی، نمایش بیکلامی است که زندگی مصیبت بار یتیمان را روایت می کند. زندگی روزمره و مشقت بار آنها در ...
نگاهی به اجرای «کابوس حضرت اشرف»، نوشته و کار حسین پاکدل، بخش مسابقه ی بین الملل کاناپه ی قدرت رضا آشفته
گزارشی از دهمین نشست نقد و بررسی حضوری آثار جشنواره ی تئاتر سی و پنجم فجر تئاتر ، ترجمان دردها فاطمه رستمی
نگاهی به اجرای «از زیر زمین تا پشت بام» نوشته ی مهین صدری و کارگردانی افسانه ماهیان، بخش مسابقه بین الملل فقدان موسیقی در سرگذشت چند نوازنده علی قلی پور
نگاهی به اجرای «نامه های عاشقانه از خاورمیانه» به کارگردانی کیومرث مرادی، بخش مسابقه بین الملل درخششِ پایان آینا قطبی یعقوبی
نگاهی به اجرای «آکواریوم کانگورو» نوشته و کار مجید کاظم زاده مژدهی، بخش مسابقه مرور انرژی رها شده در صحنه رضا آشفته
گزارش برگزاری نهمین نشست کارگروه تخصصی نقد تئاتر جشنواره سی و پنجم فجر در جستجوی عشق: «برگرد مرا ببین» و تلاش برای بازنمایی هنر فراگیر فاطمه رستمی
بخش مسابقه تئاتر جوان نگاهی به اجرای «نگاهمان می کنند» نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی «محمدرضا اصلی» میثاق نعمت گرگانی
بخش مسابقه تئاتر بیرونی نگاهی به اجرای محیطی «پرواز عمود کبوتر دریایی دودی...» نوشته «پویا پیرحسینلو» و کارگردانی« سیما شیبانی» تعاملاتِ ناتمام یک اجرا /احسان زیورعالم
سمفونی غیابها «یژی ژون» و «رضا سرور» در هشتمین نشست نقد حضوری جشنواره ی سی و پنجم تئاتر فجر فاطمه رستمی
اسبها ایستاده می میرند نگاهی به اجرای «اسب ها ایستاده می میرند» نوشته و کار حسن عابدی ، بخش مسابقه بین الملل مریم دادخواه تهرانی
از گسیختگیِ معنایی تا پدیدارشناسی سوژه نگاهی به اجرای «روان پریشی4.48» نوشته ی ساراکین به کارگردانی ماکاناتسو لشویلی، بخش مسابقه بین الملل عرفان خلاقی
کدام محیط؟ نگاهی به اجرای « کوران» به کارگردانی یژی ژون از کشور لهستان، بخش مسابقه تئاتر محیطی هاجر سعیدی نژاد
خانه ی دلبرکان غمگین نگاهی به اجرای محیطی «پروانه » نوشته و کار حسن توازنی ، بخش مسابقه ی تئاتر بیرونی علیرضا نراقی
در میانه ی داستانکها نگاهی به اجرای « و هزار سال و یک روز» نوشته و کار عباس کریمی ،بخش مسابقه مرور عباس غفاری