در حال بارگذاری ...
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر:

توسعه تئاتر با شعار و سخنرانی امکان پذیر نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی جشنواره تئاتر فجر بر تقویت زیرساخت‌های هنری و واگذاری امور به اصناف تاکید کرد.

سید رضا صالحی امیری شامگاه روز دوشنبه 12 بهمن ماه در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر گفت: آنچه برای دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم است و ما به آن باور داریم، اینکه برای تداوم نشاط، همدردی و همنوایی اجتماعی و مسئولیت پذیری، باید بیش از هر چیز به تئاتر توجه کنیم و اتفاقات خوبی که در سه سال گذشته افتاده، بیانگر توجه دولت به تئاتر کشور است.
وی با تاکید بر لزوم توجه به هنرمندان پیشکسوت خطاب به دکتر علی رفیعی که در این دوره از جشنواره از او تجلیل شد، افزود: با احترام به پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر کشور، به دکتر رفیعی وعده می‌کنم که در سال 96 بودجه تئاتر کشور دو برابر شود.
صالحی امیری با اشاره به اینکه نسل امروز و جامعه جوان ما نیازمند نشاط اجتماعی است، بر ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای شکل گیری این شادی و نشاط تاکید کرد.
او از تئاتر به عنوان مادر هنرها یاد کرد و گفت: این هنر در شادی و مسئولیت پذیری‌های ما نقش مهمی دارد و شعار امسال توجه به تئاتر است چراکه نشاط کودکان، نوجوانان و جوانان و دانشجویان به این هنر وابسته است و آنان باید در این زمینه آموزش ببینند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تئاتر بستر بزرگی برای مسئولیت پذیری اجتماعی و صحنه نمایش انسانیت در جامعه‌ای بزرگ بوده و به همین دلیل برای ما از منزلت بالایی برخوردار است.
صالحی امیری با تاکید بر اینکه توسعه تئاتر با شعار، سخنرانی و بنرها امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: باید به فکر توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه باشیم و در این راه تلاش خواهیم کرد.
او همچنین متذکر شد: باید از ظرفیت بخش خصوصی به خوبی استفاده کنیم و با مشارکت بانک‌ها و از طریق نظام بورس، زمینه‌های تحولات جدی را در تئاتر فراهم کنیم. همچنانکه برای ایجاد جهش در تئاتر باید سازمان نظام صنفی هنر را تشکیل دهیم و مسئولیت‌ها را از دولت به صنوف این حوزه واگذار کنیم و آنان را به رسمیت بشناسیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: امکانات موجود تئاتر برای نسل جوان کافی نیست و مساله بعدی به رسمیت شناختن نهادهای صنفی و واگذاری مسئولیت به آنهاست. باید مسئولیت اجرایی تئاتر را به صاحبان این حوزه بسپاریم و بپذیریم جهش تئاتر در گروی همین امر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: توجه به نسل جدید در تئاتر خیلی مهم است چراکه در حال حاضر هر شب 90 تئاتر در تهران اجرا می‌شود و همه هنرمندان این رشته درگیر تئاتر هستند . بنابراین سال 96 حتما تحولی در تئاتر شکل می‌گیرد زیرا نمی‌توانیم جامعه را بدون هنر مدیریت کنیم.
صالحی امیری افزود: هنر؛ حیات معنوی جامعه است و بیش از اینکه به هنرهایی مانند تئاتر، سینما و نیاز داشته باشیم، باید برای بروز خلاقیت‌ها بسترسازی کنیم.
وی در پایان سخنانش از تئاتر به عنوان نماد دردهای جامعه یاد کرد و گفت: انسان‌ها در فضای تئاتر اخلاقی‌تر و بامعرفت‌تر هستند و باید بیش از پیش به این هنر توجه کنیم.




نظرات کاربران