در حال بارگذاری ...
در کارگاه آموزشی «طراحی صحنه برای تالار های کوچک و نمایش‌های پرتابل»

در کار تخصصی، دوستی زیاد ضرر آفرین است

رویا ربانی - ششمین کارگاه تخصصی جشنوارۀ تئاتر فجر با حضور دو مدرس آلمانی از ساعت ۱۳ تا ۱۷ در روزهای دوم تا چهارم بهمن ماه در تالار استاد صمیمی مفخم دانشکده موسیقی و نمایش پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران با محوریت موضوع « طراحی صحنه برای تالار های کوچک و نمایش‌های پرتابل » برگزار شد.

در روزهای اول و دوم این کارگاه سه روزه  ایویکا فولر،طراح و مدیر فنی تئاتر کارلسروئه به معرفی ساز و کار  و چگونگی تعامل عوامل فنی و هنرمندان حرفه¬ای در این مجموعه پرداخت و به لزوم  توجه به فرهنگ ،جغرافیا و امکانات صحنه درطراحی ،امکان نصب حمل و جابجایی با طراحی قطعات سبک اما کارآمد ،روانشناسی رنگ در صحنه و ...اشاره کرده خاطرنشان ساخت: با وجود سالن های تئاتر متعدد تئاتر در این کشور و اجرای بیش از هزار و دویست  نمایش در طول سال هیچ¬یک از افراد با داشتن تخصص ویژه در یکی از زیر شاخه های تئاتری بی¬کار نمی¬ماند؛ اگرچه برای داشتن مدرک فنی معتبر در هر یک از زیر شاخه های مورد نظر 3 تا 6 سال زمان لازم است.
در روز سوم کارگاه مدرس دیگری از کشور آلمان با نام یان لیندرس، سرپرست دراماتورژی در مجموعۀ نام برده به کارگاه ملحق شد و مباحث تکمیلی در خصوص چگونگی  همکاری میان عوامل مختلف از جمله طراحان صحنه، کارگردانان و دراماتورژها  پرداخت. او در ادامه با دفاع از نظم و انضباط کاری سخت و حاکمیت قانون در ارتباط با فعالیت¬های نمایشی گفت: استدلال ما این است که در کار تخصصی دوستی زیاد ضرر آفرین است. در ادامه یک طرح پیشنهادی از سوی یکی از شرکت کنندگان  به صورت  عملی مورد بحث و مطالعه قرار گرفت و هریک از دو مدرس از زاویۀ دید متفاوت و با توجه به شاخۀ تخصصی خود  در خصوص چگونگی اجرایی شدن آن  به گفتگو پرداختند.
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از اول تا دوازدهم بهمن ماه برگزار می‌شود.




نظرات کاربران