در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

گروه حرکت و بدن ماها : باید بهای مالی بیشتری به بخش «به علاوه فجر» داده شود

خانه نمایش دا در دومین شب از سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر میزبان گروه حرکت و بدن “ماها” بود . گروه ماها در این شب باز اجرای چهار اثر از فستیوال ماها را برای مخاطبان به اجرا درآوردند . پس از این اجرا خبرنگار تئاتر فستیوال با مصطفی شب‌خوان، بازیگر تئاتر، کارگردان و سرپرست گروه “ماها” و میترا ضیایی کیا پرفورمر این گروه که اپیزود “شکرپاره” را به اجرا در آورد گفت و گویی داشته که در ادامه ماحصل آن را می توانید بخوانید :

مصطفی شب خوان در رابطه با شکل گیری گروه «ماها» گفت : «گروه» ماها ”تقریبا سه سال است که فعالیت خود را در زمینه ی بدن و حرکت آغاز کرده است . اعضای گروه ابتدا از کارگاه های بدن و حرکت شروع کردند و  همگی پیشینه ی تئاتری دارند . در مدت این سه سال نیز در سفرهایی که داشتیم ، توسط اساتید داخلی و خارجی ، سعی کردیم رویکردی متفاوت نسبت به مقوله بدن و حرکت داشته باشیم .»

وی با بیان اینکه اعضای گروه «ماها» در این مدت در کنار هم اتفاقات خوبی را تجربه کرده اند ، گفت : «ما در این گروه اجراهای زیادی را تجربه کردیم ، اجرا در «به علاوه ی فجر» هم اتفاق خوبی برای ما بود . به این وسیله توانستیم چکیده ای از فستیوال یک سال پیش را که در ”خانه نمایش دا» داشتیم را دوباره به صورتی کوتاه به معرض نمایش بگذاریم . ما در گروه ”ماها» تشنه یادگیری بیشتر ، نقد بیشتر و دیده شدن هستیم و امیدواریم راه اجرای ” بدن و حرکت ” برای دیگر گروه ها بیشتر باز شود .»

میترا ضیایی کیا به عنوان یکی از اعضای گروه «ماها» در پاسخ به این که گروه ”ماها» بیشتر بر چه چیز تاکید دارد و آن را به فرم در می‌آورد ، گفت : ”ما در این گروه هشت نفر هستیم یک سری از اجراهای ما ، کارهای گروهی است که معمولاً کارگردانش آقای شب خوان است ، یک سری دیگر کارهای تک نفره و سولو داریم که فرم اجرایی آن بستگی به پرفورمر ، جهان بینی و دغدغه اش دارد . گاهی مواقع مسائل دنیای شخصی اش و گاهی بازتاب اجتماعی که در آن زندگی می کند ، را مطرح می کند . کانسپت و کرئوگرافی برای همان شخصی است که تک نفره اجرا می کند همچنین طراحی و انتخاب موسیقی نیز بر عهده اوست .»

مصطفی شب خوان با بیان اینکه ارتباطی بین چهار اپیزود انتخابی در این اجرا وجود ندارد و ارتباط آن فقط در دنیای بدن است . گفت : «ما یک گروه هستیم که بیان حرکتی را برای اجرایمان انتخاب کرده ایم  . هر کاری مستقلا جهان‌بینی ، طراحی و دنیای خود را دارد . از ابتدا قرار بر این نبود که کاری شبیه به دیگری باشد و یا اپیزودها از یکدیگر کمک بگیرند . “

میترا ضیایی کیا در ادامه در رابطه با اجرای اپیزود ” شکر پاره » توضیح داد : ” من حدود ۱۰ سال است که تئاتر کار می کنم و الان چهار سال است که با دنیای بدن آشنا شده ام و در این حوزه فعالیت می کنم . دغدغه این کار برای من از جایی شکل گرفت که همیشه دوره تاریخی قاجار برایم جذاب بود و به عنوان پرفورمر می خواستم به گونه ای متفاوت از  تئاترهای دیگر به سراغ این سوژه روم . در نهایت به این طراحی رسیدم . موسیقی در این اجرا نقش بسیار مهمی داشت ولی متاسفانه در اجرای امشب سیستم صوتی سالن جوابگو نبود و خستگی در تنم نماند . چون الان نزدیک به سه هفته است که برای ساخت مجدد موسیقی با موزیسین در حال تعامل هستیم ولی در نهایت به آن نتیجه ای که انتظارش را داشتم ، نرسیدم . کاش به سالن‌های تئاتر امکاناتی داده شود که سیستم صوتی و نوری بهتری داشته باشند . زیرا در این گونه از کارها چون کلام حذف می‌شود ، کیفیت موسیقی ، نور و صحنه خیلی تاثیر دارد . “

مصطفی شب خوان در پایان اضافه شدن بخش ” به علاوه فجر » را به جشنواره تئاتر فجر اتفاقی خوب ارزیابی کرد و گفت : ” در این بخش سالن ها به کارهایی که در طول سال بیشتر مورد استقبال واقع  شدند و یا تجربه ای نو داشتند ، فرصت دوباره اجرا می دهند . ایجاد چنین فضایی برای گروه هایی که قرار نیست در بخش اصلی شرکت کنند ، اتفاق خوبی است . به نظرم بهتر است که به این بخش بهای مالی بیشتری داده شود . شاید اتفاقات عمیق‌تر و به روزتری در این سالن ها رخ دهد که نظیر آن را در سالن های حرفه ای و گروه هایی که به ظاهر حرفه ای تر هستند ، نبینیم . “




نظرات کاربران