در حال بارگذاری ...
  • قطب الدین صادقی: تئاتر به بازی ذهنی و فردی هنرمندان تبدیل شده است

    دکتر قطب‌الدین صادقی معتقد است: امروزه در پیوند با مسایل اجتماعی ضعیف شده‌ایم و در این وضعیت، هنر تئاتر نیز به جای استفاده از ابزار نمایش، به بازی ذهنی و فردی هنرمندان تبدیل شده است.

    به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، این کارگردان و مدرس تئاتر که روز سه شنبه 7 دی ماه در همایش« شهر، شهروندی و تئاتر» سخن می‌گفت، ادامه داد: هر نسلی از هنرمندان تئاتر باید بیان خود را داشته باشد تا جامعه به تعادل برسد.
    صادقی که در تالار همایش مجموعه تئاتر شهر سخن می‌گفت، افزود: از یونان باستان، مکان مرکزیت داشته است و بین انسان و عناصر طبیعت مانند زمین ، آسمان ، خورشید و تمامی اینها ارتباط وجود داشته است.
    وی با اشاره به جایگاه تئاتر در شهر افزود: شهر ساختار اجتماعی نوینی است بنابراین در شهر، ارتباط‌ها، ارگانیک و سازمانی می‌شود اما در فرهنگ سنتی کشاورزی، رابطه انسان با طبیعت نیرومند است .
    به باور این استاد دانشگاه، مفهوم شهروندی تنها وابسته به حقوق نیست بلکه به امنیت ، رفاه ، آزادی و همه اینها بستگی دارد و هرفردی در قبال دیگری مسئول است و باید حقوق شهروندی را در تمام جوامع به خوبی رعایت کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.
    صادقی ادامه داد: در رابطه با حقوق شهروندی هیچ کس اجازه ندارد به کسی صدمه بزند چرا که همه ما در قبال قانون مسئولیم و کسی حق ندارد فراتر از آن پیش برود.
    این کارگردان تئاتر درباره مسئولیت تئاتر در جامعه مطرح کرد: آن چه تئاتر درجامعه به عهده می‌گیرد، تنها مسائل اجتماعی نیست بلکه علاوه بر سرگرمی و تفریح، مهمترین مساله معنویت است. به طور مثال در روستاها با ساختار روستایی به معنویت‌ها اهمیت می‌دهند اما در جوامع جدید، نمایش و موسیقی وجه آیینی بزرگی دارند.
    صادقی اضافه کرد: کارکرد نمایش پاسخگویی به نیازهای روحی است. علاوه بر اینها تئاتر در اجتماع توسعه یافته به ارتقا جامعه، کمک می‌کند.
    وی اضافه کرد: انسان‌ها باید توجه داشته باشند به تنهایی نمی‌توان زیست و لازم است با توجه به همه تفاوت‌های موجود، با یکدیگر تفاهم داشته باشند.
    صادقی با اشاره به این که بزرگ‌ترین آموزش تئاتر، مفهوم دیالوگ است، بیان کرد: هر کس حق دفاع از خود را دارد و چون صاحب فکر است، باید از مسئولیت‌های خود دفاع کند.
    کارگردان نمایش «سحوری» در پایان خاطرنشان کرد: در روستاها انسان‌ها تنها نیستند و با یکدیگر زندگی می‌کنند اما بر عکس در شهرها تنهایی وجود دارد، پیوندها گسسته است بنابراین هویت افراد به خطر می‌افتد و در این زمینه تئاتر نقش مهمی در ارتقای روابط اجتماعی دارد.




    مطالب مرتبط

    علی رفیعی در بزرگداشتش در جشنواره تئاتر فجر:

مهمترین وظیفه تئاتر، انتقال شعف به بازیگر و تماشاگر است
    علی رفیعی در بزرگداشتش در جشنواره تئاتر فجر:

    مهمترین وظیفه تئاتر، انتقال شعف به بازیگر و تماشاگر است

    علی رفیعی در مراسم بزرگداشتش که در آیین پایانی جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، خطاب به مسوولان فرهنگی گفت: می‌خواستم سخنانی در حجم دوازده صفحه تایپ شده مطرح کنم اما از آن صرف نظر و به یک پاراگراف اکتفا می‌کنم.

    |

    لیست اسامی برگزیدگان تا به این لحظه

نمایشنامه نویسی بخش های بین الملل، محیطی، جوانان، مرور
    لیست اسامی برگزیدگان تا به این لحظه

    نمایشنامه نویسی بخش های بین الملل، محیطی، جوانان، مرور

    نمایشنامه نویسی بخش بین الملل تقدیر: (نمایشنامه اقتباسی) «سیاوش پاکراه» برای نگارش نمایشنامه «صور اسرافیل» تقدیر می نماید. برگزیده: «حسین پاکدل» برای نگارش نمایشنامه «کابوس حضرت اشرف» ...

    |

    نظرات کاربران