در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره تئاتر فجر:

تئاتر ، هنری شهری است

سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به وجود خلاءهای بسیاری که در تئاتر وجود دارد، بر ضرورت انجام پژوهش کاربردی در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، سعید اسدی که روز 7 دی ماه در همایش «شهر، شهروندی و تئاتر» سخن می‌گفت، اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما امکانات چندانی برای پژوهش وجود نداشته است به همین دلیل از سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر بخشی را به پژوهش اختصاص داده‌ایم. در دوره پیش به مفهوم گروه و پژوهش پرداختیم. امسال نیز دیگر ضرورت تئاتر، یعنی موضوع  رابطه شهر و شهروندی و تئاتر مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی در ادامه به تشریح سنت و آیین نمایشی پرداخت و از تئاتر به عنوان هنری شهری نام برد.

اسدی اضافه کرد: هرچه به سمت مدرنیته پیش می‌رویم، شهروندان نیز انتظار دارند ساختار آرمانی‌تری از شهر ایجاد شود.

وی با ارائه توضیحاتی درباره تاثیرات زندگی مدرن در شهرها از جایگاه مهم تئاتر در این وضعیت سخن گفت.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که آیا شهر به شهروند مقدم است یا برعکس، خاطرنشان کرد: طبعا شکل گیری این دو با یکدیگر اتفاق می‌افتد و تئاتر نیز یکی از رهگذرهای مهمی است که در تولید شهروندی موثر است.

دبیر جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد تئاتر نه به عنوان یک تفنن بلکه به عنوان یک ضرورت ایجاد می‌شود و از دیرباز در یونان باستان چنین بوده است به این معنا که تئاتر ضرورتی برای شکل دادن و ساختمند کردن شهر است.

او همچنین از تئاتر به عنوان ابزاری برای نقد و نیز تذهیب اخلاق یاد کرد و افزود: آنچه تئاتر ما نیاز دارد ، تولید شهروند جهان جدید است.




نظرات کاربران