در حال بارگذاری ...
در کارگاه آموزشی «مدیریت فرهنگی و برنامه ریزی هنری» عنوان شد:

نقش تهیه کننده‌های تئاتر در موفقیت اجرای عمومی

با برپایی کارگاه آموزشی «مدیریت فرهنگی و برنامه‌ریزی هنری» توسط «آنتونیو پینتو ریبیرو» از کشور پرتغال، دور اول کارگاه‌های آموزشی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این کارگاه شامگاه روز پانزدهم آذرماه با حضور جمعی از کارگردان‌های تئاتر و مسئولان تماشاخانه‌ها در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

ابتدا آنتونیو پینتو ریبیرو به معرفی خود پرداخت و از حاضران خواست خود را معرفی کنند. وی در ادامه درباره تئاتر و تاثیر آن از شرکت‌کنندگان خواست تا بگویند از نمایش خود چه می‌خواهند و قصد دارند چه تاثیری با اجرای آثار خود  بر تماشاگران بگذارند.

این استاد دانشگاه معتقد است:«تئاتر بخشی از رویداد واقعی زندگی هر انسانی است که به نمایش در می‌آید و باید به گونه‌ای اجرا شود که  بتواند نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.»

در ادامه این کارگاه آموزشی تقریبا 4 ساعت به طول انجامید، شرکت‌کنندگان هر کدام نظر خود را درباره پرسش‌های این کارگردان بیان کردند و از فکر و ایده‌های خود گفتند که آنتونیو پینتو ریبیرو درباره هر یک سخن گفت.

وی سوال‌های بیشتری از کارگردانان حاضر در کارگاه آموزشی پرسید که یکی از آنها علت حضورشان در دنیای تئاتر بود، در ادامه گفت که به‌طور حتم به خاطر درآمدزایی نبوده چون در تئاتر هیچ پولی و بازگشت سرمایه ای نیست.

بعد از پایان سئوال و جواب‌های حاضر «آنتونیو پینتو ریبیرو» از شرکت‌کنندگان خواست تا در فرصت معین در گروه‌های 2 نفری نمایشنامه‌های کوتاه بنویسند و آن را اجرا کنند.

در پایان این کارگاه «آنتونیو پینتو ریبیرو» درباره نقش مهم تهیه‌کننده در گروه‌های نمایشی گفت که علاوه بر وجود متن و نمایشنامه قوی و منسجم باید یک تهیه‌کننده خوب نیز حضور داشته باشد .تهیه‌کننده تئاتر باید علم بازیگری و کارگردانی را بداند تا با اجرای قوی اثر، مخاطبان بیشتری را به سوی خود جذب کند‌.

وی معتقد است نمایشی در اجرای عمومی موفق خواهد بود که تماشاگران بیشتری را به خود جلب کند.

بر اساس این گزارش، امروز سه شنبه 16 آذر نیز دومین کارگاه آموزشی این کارگردان پرتغالی در تالار قشقایی از ساعت 14 تا 18 برگزار می‌شود.

آنتونیو پینتو ریبیرو متولد لیسبون است و تحصیلات خود را در زمینه فلسفه و علوم ارتباطات به پایان رسانده و دارای مدرک دکترای مطالعات فرهنگی است. او پژوهش‌های زیادی در این زمینه‌ها انجام داده و مقالات متعددی را به نگارش درآورده است. این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاکنون نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعددی را برگزار کرده است. او بیش از ده کتاب در زمینه زیبایی‌شناسی، هنرهای نمایشی، برنامه‌ریزی فرهنگی و ... نگاشته است. از آنجاکه سال 2017 لیسبون به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا و آمریکای لاتین انتخاب شده است، ریبیرو مدیریت برنامه‌های این سال را برعهده دارد.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری سعید اسدی یکم تا دوازدهم بهمن ماه برگزار می‌شود.




نظرات کاربران