در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه ای عوامل نمایش

اوستر مایر: «هملت» را هیچگاه در آمریکا اجرا نمی کنم

نشست رسانه ای توماس اوستر مایر کارگردان نمایش هملت که اثرش در بخش تئاتر ملل و مسابقه بین الملل سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد روز جمعه نهم بهمن ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد. در این نشست که پس از اولین اجرای هملت در تالار وحدت تهران با حضور توماس اوستر مایر، دکتر راینا بودز مدیر برنامه های فرهنگی سفارت آلمان، فرناز قربانی منحصر مسئول پروژه های فرهنگی سفارت آلمان و اجرای مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر  برگزار شد توماس اوستر مایر در ابتدا چگونگی حضورش در ایران و جشنواره تئاتر فجر را اینگونه بیان کرد: از چند سال پیش در صدد بودیم تا به ایران سفر کنیم اما امسال  آرزویمان به حقیقت پیوست و شرایط برای حضورمان در ایران فراهم شد. وی افزود:  علاوه بر این لازمست توضیح دهم اجرای دیشب تحت تاثیر فرهنگ ایران قرار گرفته بود.

درادامه این نشست دکتر راینا بودز مدیر برنامه های فرهنگی سفارت آلمان در پاسخ به  این سئوال که با توجه به اجراهای موفق نمایش های آلمانی در ایران چه برنامه هایی برای تعامل بیشتر با ایران در حوزه تئاتردارید اینگونه گفت: سازماندهی نمایش در این ابعاد نیاز به یک برنامه ریزی دقیق داشت و در زمان کوتاهی حضور در ایران میسر شد فراهم آوردن چنین موقعیتی بسیار خاص و ویژه بود.وی در باره برنامه های آینده بخش فرهنگی  سفارت آلمان و حضور نمایش های دیگری از این کشور برای اجرای عمومی در ایران نیز تصریح کرد : قطعا مسئله بودجه در درجه اول برای ما از اهمیت ویژه ایی برخوردار است زیرا کار با گروهی به این عظمت بودجه زیادی را می طلبد وی تاکید کرد: تمایل زیادی به تعامل با مرکز هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره  داشته ایم و داریم و تصمیم گرفته ایم گروه هایی را انتخاب کنیم که هزینه تولید کمتری داشته باشند و کارمان نیز قرار است محدود به تهران نباشد و چنانچه شرایط لازم فراهم شد بدون تردید اجراهایمان را به شهرهای بزرگ مثل اصفهان ، شیراز و مشهد نیز گسترش می دهیم.

مدیر بخش فرهنگی سفارت آلمان اضافه کرد: با توجه به امکاناتی که در اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان جشنواره  تئاتر فجر وجود داشت اقدامات خوبی برای حضور هملت در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صورت گرفت. وی گفت: هنرمندان کشور آلمان علاقه زیادی به اجرای نمایش های خود در ایران دارند و به دلیل مطرح بودن ایران  در سطح بین الملل تمایل  و درخواست های متعددی  برای شرکت در جشنواره ها ی  تئاتر در ایران موجود است.

گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می افزاید: توماس اوستر مایر کارگردان نمایش  هملت درخصوص تفاوت های اجرای این نمایش با فیلم اجرای همین نمایش که در یکی از سایت های بین المللی موجود است نیز گفت:  نمایشی که شما در اینترنت مشاهده کردید کاری تلویزیونی بود که 8سال پیش فیلمبرداری شده بود ولی اجرای شب گذشته ما در تهران نسخه جدیدی است  که در این فاصله  هشت ساله حدود250 اجرا را تجربه کرده است و در سی کشور دنیا به روی صحنه رفته است. وی تاکید کرد:  در اجراهایمان تلاش کردیم تا با توجه به جغرافیای محل اجرا و شرایط فرهنگی و اجتماعی، شرایط  اجرای نمایش را با این موارد منطبق کنیم. وی  در همین زمینه و درباره تغییرات صورت گرفته این نمایش برای اجرا در تهران افزود: من به عنوان کارگردان تئاتر و کسی که نگرش خاص خود را دارم به گونه ایی دیگر فکر می کنم. من با توجه به شناختم از ایران و فرهنگ و ایرانی تغییرات را پذیرفته ام و علاقه خاصی به شما و مخاطبین ایرانی دارم . من با برخی محدودیت های اجرا در ایران به دلیل مسائل دینی آشنایی داشتم  و از همین رو آمادگی پذیرش در من وجود داشت. حتی لباسی را که برای بازیگر زن نمایش  استفاده می کنیم  دوباره طراحی و تولید شد وی در پاسخ به سئوالی درباره استفاده زیاد از لحظات بداهه و همراهی مخاطب با این لحظات نیز گفت: وقتی مخاطب با این لحظات ارتباط خوبی برقرار می کند و فضای نمایش نیز به ما چنین اجازه ای را می دهد چرا بر حجم ان نیفزاییم؟ وی تاکید کرد این برای من مثل یک رویا بود که بتوانم مدت زمان نمایش را بیشتر و بیشتر کنم و اگرشرایط اجازه میداد طبیعتا این کار را انجام می دادم. چرا که عمیقا معتقدم به وجود امدن چنین شرایطی یک وضعیت ایده آل را پدید می آورد و تعاملی که بین مخاطب و کار برقرار می شود بسیار ارزشمند است.

وی افزود : تئاتر هنری است که دو وجه را در نظر میگیرد در صورتی که تلویزیون و سینما یک وجهی هستند وجه اولیه تئاتر این است که مخاطب را درگیر می کند ودیگر اینکه تئاتر یک ارتباط مستقیم را شکل می دهد .

لحظاتی که بداهه هستند با شرایط هملت سازگار است . در این نمایش یکی از جملات شکسپیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و مدام تکرار می شود: " جنون هملت دشمن اوست".

اوستر مایر در تشریح این فضا گفت: در واقع شرایطی که هملت در آن درگیر شده موقعیت سیاسی فرد قاتلی است که به قدرت رسیده  در صورتی که هملت از نظر قانونی می بایست  صاحب این قدرت می شد و به ناچار باید شرایطی را ایجاد کند که انگار دیوانه است  و برای اینکه خیلی از اعمالش بتواند معنای غیر سیاسی داشته باشد از ماسک استفاده می کند و به تئاتر روی می آورد تا جنبه دیگری را القاکند.

بنابر این عملی را که او انجام می دهد بعد سیاسی ندارد  بلکه بخشی از جنون هملت برایش این آزادی را فراهم می کند تا با مخاطب ارتباط بگیرد و مرتب با واکنش مخاطب مواجه می شود .

وی افزود : من درخواست 4 اجرا در کشور آمریکا و نیویورک دارم ولی هملت را هیچوقت در آمریکا اجرا نمی کنم زیرا مخاطب در آمریکا محافظه کار است ولی در ایران مخاطب اینگونه نیست .

وی در خاتمه تاکید کرد: من به اجرای قوانین هر کشوری که در آن نمایش های را اجرا می کنم پایبندم وظیفه من معرفی محتوای نمایش به مخاطب و تعامل با وی است .

بر پایه این گزارش سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بین الملل جشنواره و پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئاتر شهر از جمله مدیران حاضر در این نشست بودند. همچنین گروه تئاتر تی تووک به سرپرستی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی به همراه تعدادی از اهالی رسانه های جمعی در این نشست حاضر شدند.




نظرات کاربران