در حال بارگذاری ...
ندا هنگامی، مدیر بخش به‌علاوه فجر جشنواره تئاتر فجر:

جشنواره‌ی فجر نمی‌تواند حلال همه‌ی مشکلات تئاتر باشد

مدیر بخش «به‌علاوه‌ی فجر» سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر گفت: سالن‌های خصوصی در جشن تئاتر، کنار سالن‌های دولتی خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی این جشنواره، ندا هنگامی مدیر بخش «به‌علاوه‌ی فجر» با توضیحاتی درباره‌ی این بخش گفت: با گستردگی مقوله آموزش و تعداد زیاد متقاضیان اجرای تئاتر، سالن‌های دولتی توان پاسخگویی به آن‌ها را نداشتند. درنتیجه برخی از هنرمندان و یا هنردوستان تصمیم به ایجاد سالن‌های خصوصی کردند که اتفاقاً نقش بسیار مهمی در معرفی تئاتر به عامه مردم داشته‌اند.

هنگامی ادامه داد: از 3 سال پیش بخش «به‌علاوه‌ی فجر» (در حقیقت بخش خصوصی) به جشنواره‌ی تئاتر فجر اضافه‌شده و از این طریق برنامه‌های این سالن‌ها در کنار جدول برنامه‌های جشنواره‌ی فجر قرار گرفت. درنتیجه مخاطبان جدیدی به مخاطبان قبلی و همیشگی جشنواره افزوده شدند. به‌عنوان مثال میهمانان خارجی جشنواره در این سال‌ها به این سالن‌ها رفته و نمایش‌ها را دیده و از این طریق ارتباطات و مراودات تئاتری شکل‌گرفته و همین امر باعث انتقال اندیشه شده است.

این کارگردان تئاتر درباره‌ی نحوه‌ی شرکت در این بخش گفت: «به‌علاوه‌ی فجر» با مدیران سالن‌های خصوصی طرف است. اگر کسی مایل بود نمایش او در بخش «به‌علاوه‌ی فجر» حضورداشته باشد، باید به یکی از سالن‌های خصوصی حاضر در جشنواره درخواست بدهد و با مدیران سالن به این توافق برسد. پس گروه‌های تئاتری با ما ارتباط مستقیم ندارد و مناسبات بین مدیران سالن‌ها و هنرمندان است.

وی در ادامه افزود: طبق اعلام فراخوان، این بخش صرفاً پذیرای درخواست از سوی تماشاخانه‌هایی خواهد بود که از تاریخ 10 فروردین 97 تا زمان ارائه‌ی تقاضا به مدت 6 ماه فعالیت مستمر داشته‌اند.

هنگامی با اشاره به این نکته که درخواست کتبی سالن‌ها برای شرکت در جشنواره باید تا تاریخ 30 آبان به دبیرخانه ارائه شود، گفت: ضروری است برنامه‌های اجرائی سالن‌های متقاضی در ایام جشنواره تا تاریخ 1 دی به دبیرخانه ارائه شود.

کارگردان نمایش «باغ‌وحش شیشه‌ای» درباره‌ی درخواست‌های رسیده به این بخش گفت: تاکنون درخواست‌هایی داشته‌ایم که برنامه‌های بسیار خوبی هم ارائه کرده‌اند. هدف ما در این بخش کمیت نیست و به این فکر نمی‌کنیم که همه‌ی سالن‌های خصوصی درخواست بدهند و ما همه‌ی آن‌ها را بپذیریم، بلکه تمرکز ما کیفیت این سالن‌ها و برنامه‌های آن‌ها است تا این‌گونه بتوانیم در مسیر استاندارد شدن حرکت کنیم. البته ما بسیار خوشحال می‌شویم اگر همه‌ی سالن‌ها با برنامه‌های عالی و متنوع هنری و درشان جشنواره درخواست حضور در جشنواره داشته باشند.

هنگامی درباره‌ی کمک‌هزینه‌ای که از طرف جشنواره به این سالن‌ها داده می‌شود گفت: گروه‌های تئاتری توجه داشته باشند که کمک‌هزینه در این بخش به مدیران داده می‌شود و بسته به این‌که آن سالن چه برنامه‌هایی در این ایام دارد این کمک‌هزینه متغیر است.

ندا هنگامی در پایان افزود: من به‌عنوان یک هنرمند تمامی مشکلات بخش خصوصی را درک می‌کنم و می‌دانم که مدیران سالن‌ها با چه عشقی این بخش را سرپا نگه‌داشته‌اند. بخش خصوصی جوان و تازه‌نفس و حل مشکلات آن نیازمند زمان است. مدیران سالن‌ها انتظار نداشته باشند جشنواره‌ی فجر تمام مشکلات آن‌ها را حل کند. جشنواره‌ی تئاتر فجر هم شخصیتی مانند آن‌ها دارد و در تمام این چهل سال با مشکلات زیادی خود را سرپا نگه‌داشته است. این توقع که چون شما به ما پول نمی‌دهید پس ما در جشنواره شرکت نمی‌کنیم یا این ادبیات که شما برای ما چه‌کار می‌کنید اگر ما به جشنواره بیاییم، ادبیات درستی نیست. جشنواره‌ی فجر نمی‌تواند حلال همه‌ی مشکلات تئاتر باشد. جشنواره‌ی تئاتر فجر ویترینی سالیانه است برای حضور هرچه فعال‌تر ما در کنار هم؛ خصوصی و دولتی هم ندارد. ما همه دغدغه‌ی تئاتر داریم، پس با تفکراتی که مناسب رشدمان نیست سد راه هم نشویم.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

نظرات کاربران