در حال بارگذاری ...

آنچه در روز ششم جشنواره گذشت // از امضای تفاهم­ نامه با یونانی­ ها تا غوغای نمایشی در ایرانشهر


 

پایانی غرور آمیز برای گروه آلمانی هملت، امضای تفاهم نامه همکاری مابین جشنواره تئاتر فجر و آتنا اپیداروس، اجرای نمایش موفقی از مشهد، استقبال غافلگیر کننده از نمایش «آبی مایل به صورتی» و حیرت مردم از دیدن تولیدی لیلی و مجنون مهمترین اتفاقاتی بود که در روز ششم جشنواره به وقوع پیوست.

 

به گزارش روابط عمومی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، سه شنبه 3 بهمن­ماه ششمین روز جشنواره تئاتر­فجر در حالی به پایان رسید که استقبال از آن نسبت به روز گذشته بیشتر شده بود و مردم در نقاط مختلف، تئاتر را به خوبی مورد حمایت خود قرار دادند.

 

امضای تفاهم­نامه همکاری بین جشنواره تئاتر فجر و اوریپید آتن

ششمین روز از جشنواره تئاتر فجر با امضای تفاهم­نامه همکاری مابین تئاتر فجر و آتنااپیداروس آغاز شد. بر اساس این تفاهم نامه قرار است، جشنواره تئاتر فجر، فستیوال یونان را در سراسر آسیا، جهان­ اسلام و خاورمیانه ترویج دهد و در مقابل فستیوال یونان نیز جشنواره تئاتر فجر را در اروپا و مدیترانه ترویج دهد. همچنین هردو جشنواره می‌توانند فضای غرفه‌های بازاریابی عمومی را برای استفاده انحصاری فستیوال‌های دیگر طی برنامه‌های خود در نظر بگیرند و در آن تبلیغ فستیوال عرضه شود. در این مراسم که عصر روز گذشته در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می­شد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، فرهاد­مهندس­پور دبیر سی­و­ششمین جشنواره تئاتر فجر، دیمیتری الکساندرکیس سفیر یونان، کاترینا بالاموتی رایزن فرهنگی یونان، نیکولاس دوکاس مسئول تجارت خارجی یونان، اصغر دشتی قائم مقام سی و ششمین دوره جشنواره، یوسف باپیری مدیر بخش به علاوه تئاتر فجر، حمیدرضا ابک مدیر روابط عمومی ارتباطات جشنواره سی و ششم، سعید اسدی، شکرخدا گودرزی و جمعی دیگر از مدیران فرهنگی حضور داشتند.

 

پایان غرور آمیز هملت در کنار اجرای موفقی از مشهد

در این روز نمایش «هملت» برای آخرین بار در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. این نمایش همچون دو اجرای گذشته خود، مورد استقبال بسیاری از سوی مخاطبان قرار گرفت و تعداد زیادی نیز موفق به تماشای آن نشدند. همچنین با پایان یافتن نمایش، تعدادی از عوامل این اثر در لابی مجموعه حاضر شدند و با علاقمندان عکس یادگاری گرفتند که در نوع خود جالب توجه بود.

 

همچنین نمایش «حذفیات» به کارگردانی مهدی ضیا چمنی دیگر اثری بود که در این روز بسیاری از تئاتر دوستان را غافلگیر کرد. این اثر در هر دو اجرای خود با استقبال کم نظیری از سوی تئاتر دوستان همراه شد و میزان رضایت بسیاری را به خود جلب کرد. «حذفیات» یکی از آثاری است که در این دوره از جشنواره برای شرکت در بخش مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر انتخاب شده است. از نکات جالب این نمایش میزان رضایت مخاطبان از بازی بازیگرانی بود که با نوع خاص بازی خود تماشاگران را هیجان زده کرده بودند. بسیاری از تماشاگران با تمام شدن این اجرا، «حذفیات» را یکی از شانس­های دریافت جایزه معرفی می­کردند.

 

استقبال کم نظیر از تولیدی لیلی و مجنون در کنار قند خون

در بین نمایش های خیابانی که در روز ششم به اجرا درآمده است، «تولیدی لیلی و مجنون» یکی از آثاری بود که قصه تازه­ای داشت و ازین جهت مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت. این اثر به کارگردانی پژمان شاهوردی داستان مردی با نام مجنون را روایت می­کرد که هوش بالایی داشت. مجنون برای بالا بردن سطح دانش خود دل به دریا می­زند اما کشتی اش غرق شده و به جزیره ای ناشناخته راه پیدا می­کند که در آن جزیره دختری به نام لیلی زندگی می­کند. این نمایش در کنار 16 اثر دیگر در بخش مسابقه تئاتر خیابانی قرار گرفته است.

 

نمایش «قند خون» به کارگردانی لیلی عاج دیگر اثری بود که در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه می­رفت. این نمایش که در اجرای عموم خود سر و صدای زیادی کرده بود، در اجرای جشنواره ای نیز موفق عمل کرد و توانست رضایت بسیاری از مخاطبان را جلب کند. «قند خون» در ساعت های 16 و 18:30 به اجرا گذاشته شد.

 

غوغای یک نمایش در کنار اجرای پایانی دهن گنده در ایرانشهر

روز ششم در تماشاخانه ایرانشهر یکی از پر ازدحام ترین روزهای خود را سپری می کرد. ساعت 18 اولین اجرای نمایش «آبی مایل به صورتی» به کارگردانی ساناز بیان بود که با توجه به اجرای عموم این اثر در تماشاخانه پالیز انتظار استقبال مخاطبان از آن کمی دور از ذهن بود، اما در کمال تعجب مردم بسیاری برای تماشای این نمایش به ایرانشهر آمده بودند، که این موضوع بسیار جالب توجه بود. نمایش «آبی مایل به صورتی» در روز گذشته یکی از موفق ترین اجرا های خود را سپری کرد و با توجه به بودن در بخش مسابقه تئاتر ایران الف یکی از شانس های اصلی کسب جایزه به شمار می­آید.

 

همچنین در این روز نمایش «دهن گنده» به نویسندگی، کارگردانی و بازی والنتاین دایننس آخرین اجرای خود را در تماشاخانه ایرانشهر به اجرا گذاشت. این نمایش که محصول کشور بلژیک است، با استفاده از بخش‌هایی از سخنرانی‌های معروف و مؤثر بر رویه تاریخ نشان می‌دهد که حقه‌های استفاده شده در روابط سیاسی در طول 2500 سال گذشته تغییر زیادی نکرده است. والنتاین دایننس تنها بازیگر این نمایش، با بازی قوی خود چند نقش را با زبان‌های فرانسه، انگلیسی و آلمانی روی صحنه اجرا می­کرد و به همین ترتیب سعی داشت کندی ریتم را به این صورت جبران کند که البته تا حدودی در این امر موفق بود. همچنین در قسمت­هایی از کار برای تلطیف دیالوگ های سنگین این اثر از موسیقی جذابی استفاده شده بود که مخاطبان را به وجد می­آورد. این نمایش که متنی ضد آمریکایی داشت، در بخش مسابقه بین الملل سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد.

 

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی در شهر تهران و برخی از مراکز استان­ها برگزار می­شود.




نظرات کاربران