در حال بارگذاری ...

آنچه در روز پنجم جشنواره گذشت// تئاتر شهر میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد

 

میزبانی نمایش «دریا‌زدگی» از وزیر فرهنگ و معاون هنری او، ماندن تماشاگران پشت درهای سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و استقبال غافلگیر کننده از نمایش«الیور توئیست» و قربانی شدن نمایش بوشهر به دست نمایش­های خارجی و پرطرفدار مهمترین اتفاقاتی بود که در روز پنجم جشنواره به وقوع پیوست.

 

به گزارش روابط عمومی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، دوشنبه 2 بهمن ماه پنجمین روز جشنواره تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که آمدن وزیر فرهنگ و ارشاد به تئاترشهر بر تمامی اخبار دیگر سایه انداخت.

 

وزیر به تماشای نمایش کرجی­ها نشست!

پنجمین روز از جشنواره تئاتر فجر در حالی سپری شد، که مجموعه تئاترشهر برای چندمین بار میزبان مهمترین اتفاقات این دوره از جشنواره تئاتر فجر بود.

 

در روز چهارم جشنواره شاهد حضور معاون هنری و مدیر کل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم و در روز پنجم علاوه بر معاون هنری، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز به تئاتر شهر آمد تا تماشای نمایش «دریا زدگی» که از شهر کرج در این رویداد شرکت کرده بود را از دست ندهد. این نمایش به نویسندگی مشترک وحید محمدی و سینا شفیعی و با کارگردانی مسعود بیگلری یکی از آثاری بود که در این دوره برای شرکت در بخش مسابقه بین­الملل پذیرفته شده است.  

سیدعباس صالحی پس از دیدن این نمایش با بیان آنکه تئاتر در همه سبک­ها نمونه­هایی دارد که در بخش تجربه‌های اولیه ممکن است هنوز احتیاج به پیشرفت داشته باشند، گفت: اینکه من با توجه به ویژگی‌های سنتی خانواده­ای که در آن بزرگ شدم، همراه با خانواده به تئاتر می آیم، نشان می دهد که تئاتر خوب کم نیست. به همین دلیل تاکید می­کنم که همه نمایش­ها را باید دید.

 

همچنین نمایش «هملت» که صبح روز گذشته نشست رسانه ای خود را برگزار کرده بود، در اجرای دوم خود نیز با استقبال گسترده ای از سوی تئاتر دوستان همراه شد. این وضعیت به گونه­ای بود که تعداد زیادی از تماشاگران با گذشت 15 دقیقه از اجرا همچنان پشت درهای سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر منتظر مانده و در نهایت نیز موفق به دیدن این اثر نشدند. نمایش «هملت» ساعت 16 روز ششم نیز برای مخاطبان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می­رود.

 

در بین نمایش­های خیابانی که در روز پنجم به اجرا درآمده است، نمایش «درد دل روی خط حامل» با استقبال گسترده­تری از سوی مردم همراه بود. این نمایش واقعیت‌های دنیای هنر و موسیقی‌های بومی و سنتی را به گونه ای بیان می‌کند که برای عموم مردم قابل فهم باشد. همچنین در کنار این موضوع شیوه اجرایی آن به گونه­ای طراحی شده است که از تماشاگران نیز در قسمت های مختلفی از اجرا استفاده می­شود.

 

از سوی دیگر در این روز اتاق روابط عمومی تئاتر شهر حال و هوای دیگری داشت و علاوه بر حضور خبرنگاران؛ تعدادی از هنرمندان نیز در این مکان دیده می­شدند. بساط تحلیل و بررسی نمایش­ها به راه بود و در کنار این بحث، نام نمایش­هایی به میان می­آمد، که تنها دو تا سه نفر آنها را دیده بودند و بقیه حال این نمایش­ها را از آنها جویا می­شدند. به این صورت خبرنگاران در این پایگاه باهم به تبادل اطلاعات می­پرداختند و از نظرات یکدیگر نیز با خبر می­شدند.

 

 از استقبال نسبی نمایش «پکیج» تا اجرای موفق بوشهری­ها در حافظ 

نمایش «آواز ماهی­ها در مرداب» ساعت بیست روز گذشته برای مخاطبان در تالار وحدت به صحنه رفت. این نمایش به نوعی قربانی اجرای نمایش­های بین­الملل قرار گرفت و نتوانست آن طور که باید تماشاگران را به خود جذب کند. اما از نکات قابل تامل در این اثر، نظر تماشاگران آن بود که اکثرا از اجرا راضی بودند و دیدن آن را به دیگری سفارش می­دادند. این اثر به کارگردانی فضل­الله عمرانی و از بندر دیر به این دوره از جشنواره راه پیدا کرده بود و همینطور قرار است در بخش مسابقه ایران ب با دیگر آثار این بخش به رقابت بپردازند.

 

نمایش «الیور توئیست» را می­توان یکی از پرحاشیه­ترین نمایش­هایی معرفی کرد که در فجر به اجرا درآمده است. اگر از سهمیه بسیار اندک خرید بلیت در سایت ایران کنسرت بگذریم،  در این روز افراد زیادی را می­دیدیم که به دنبال تهیه بلیت این نمایش بودند که البته در این امر تا اینجا که ما مطلعیم موفقیتی حاصل نشده است. با توجه به اینکه این نمایش در ساعت 14 روز گذشته به صحنه رفت، با این وجود استقبال از آن در تالار وحدت بسیار مطلوب بود. این نمایش در روز پنجم نیز در ساعت 14 برای آخرین بار در این جشنواره از مخاطبان در تالار وحدت  میزبانی می­کند.

نمایش پکیج در روز پنجم جشنواره با استقبال نسبی از سوی مردم همراه بود. در پایان این اجرا اکثر تماشاگران از این نمایش رضایت داشتند و همچنین آن را یکی از متفاوت ترین نمایشهایی معرفی کردند، که در این سال ها در جشنواره فجر به اجرا درآمده است

«پکیج» اجرا‌/ پرفورمنسی است که توسط کارگردان و کورئوگراف بین المللی شوساکو تاکئوچی تولید شده است. این پرفورمنس همان قدر که از تصاویر زیبایی‌شناسی و تاثیرگذار برای بیان زندگی روزمره اداری بی رحمانه مابین یکنواختی، سلطه طلبی و کشمکش­های حرفه­ای استفاده می­کند، از کورئوگرافی زیبایی شناختی نیز بهره می برد. پکیج زندگی روزمره مردمی یک شکل را نشان می­دهد. این اثر در روز ششم جشنواره و در ساعت های نوزده و بیست‌و‌یک برای آخرین بار در تالار وحدت به صحنه می­رود.

 

ماجراهای دهن گنده در ایرانشهر

در این روز نمایش «دهن گنده» به نویسندگی، کارگردانی و بازی والنتاین دایننس برای دومین روز پیاپی در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. این نمایش که محصول کشور بلژیک است، با استفاده از بخش‌هایی از سخنرانی‌های معروف و مؤثر بر رویه تاریخ نشان می‌دهد که حقه‌های استفاده شده در روابط سیاسی در طول 2500 سال گذشته تغییر زیادی نکرده است. والنتاین دایننس تنها بازیگر این نمایش، با بازی قوی خود چند نقش را با زبان‌های فرانسه، انگلیسی و آلمانی روی صحنه اجرا می­کرد و به همین ترتیب سعی داشت کندی ریتم را به این صورت جبران کند که البته تا حدودی در این امر موفق بود. همچنین در قسمت هایی از کار برای تلطیف دیالوگ های سنگین این اثر از موسیقی جذابی استفاده شده بود و مخاطبان را به وجد می­آورد. این نمایش که متنی ضد آمریکایی داشت، در بخش مسابقه بین­الملل سی­و ششمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و فردا ساعت 20 در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برای آخرین بار در این جشنواره به صحنه می رود.

 

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می­شود.
 




نظرات کاربران