در حال بارگذاری ...
مرور چهار نمایش:

معرفی بخش مرور خارج از صحنه(آف استیج) جشنواره تئاتر فجر

در این گزارش چهار اثر حوزه مرور که از شهر های تهران و مشهد به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می‌شوند

حوزه مرور یکی از شش قسمت تعریف شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. در این بخش نمایش‌هایی که در سال گذشته اجرای عموم داشته‌اند و در مهلت فراخوان برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند، با انتخاب هیئات داوران این بخش در این دوره به اجرا می‌پردازند.
به گزارش روابط عمومی سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بخش خارج از صحنه (آف استیج) شامل هرگونه اجرا در محیط آزاد و بیرون از فضا‌های متعارف تئاتری با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است.
در این بخش که مدیریت آن را حمید پورآذری به عهده دارد، 41 نمایش حضور دارند که از میان آنها هفده نمایش در حوزه خیابانی، شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بین الملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه مهمان انتخاب شده اند. 
در متن پیش رو چهار اثر حوزه مرور که از شهر های تهران و مشهد به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می‌شوند.

نرگس
این نمایش به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین توازنی‌زاده منتخب تئاتر دانشگاهی بوده که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. پرستو قربانی، مینا زمان، آیدا توتونچی، آوا درویشی بازیگرانی هستند که در این نمایش 130 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: روایت زندگی نرگس، دختری که زیر سن قانونی در روستای کوچکی ازدواج می‌کند و بعد از مدت کوتاهی تنها می ماند اما ... . علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند دوم تا هشتم بهمن ماه ساعت 15 و 17 به خانه‌ای قدیمی در مرکز شهر مراجعه کنند. این نمایش در هر اجرای خود میزبان 4 تماشاگر است.

بعد از اتفاق
این نمایش به نویسندگی نیلوفر ندایی و با کارگردانی پویان باقرزاده یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: در سال 1360 چهار جوان در خانه‌ای پناه گرفته‌اند اما پس از مدتی، سیمین مالک خانه پس از هجده سال سکونت در  پاریس، برای فروش خانه‌اش باز می‌گردد و .... . امین اسفندیار، امیر‌رضا رنجبران، سعیده نیازخانی، مجید یوسفی بازیگرانی هستند که در این نمایش 75 دقیقه ای به ایفای نقش می‌پردازند. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند ساعت 20:30 بیست و نهم و سی‌ام دی و دوم بهمن ماه به عمارت روبه رو مراجعه کنند. این نمایش در هر اجرای خود میزبان 20 تماشاگر است.

نادیدنی یا هرطور شما...
این نمایش به طراحی و کارگردانی جعفر حجازی یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: هر اجرا فقط یک مخاطب دارد که با موبایلش وارد اتاقکی می‌شود و درون سایت اجرا، آغاز می‌شود. مجید گنجی، امیرحسین فکری، سعید جمشیدیپور، محمدحسن نادری اجرا گردانانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه‌ای به اجرا می‌پردازند. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند از بیست و هشتم دی تا هشت بهمن ماه ساعت 16 به پشت‌بام عمارت رو‌به‌رو مراجعه کنند.

پرفورمنس مرگ
این نمایش به طراحی و کارگردانی عرفان شیررنگی تولید شده و برای شرکت در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. امیر عبادی تنها فردی است که در این نمایش به مدت 180 دقیقه که البته با توجه به مخاطبان قابل تغییر است، به اجرا می‌پردازد. در خلاصه داستان این اثر آمده است: پرفورمنس مرگ تجربه‌های است تعاملی، بین گروه اجرایی و تماشاگرها/شرکت‌کننده‌ها و بر پایه گفتگوی مستقیم، تفکر ارادی هر فرد و ایجاد خردجمعی که پیرامون واقعیت مرگ اجرا می‌شود. این اجرا ساختار روایی ندارد و پرسش‌های طراحی شده، پیش‌برنده روند اجرا است. این اجرا بخشی از جنبشی است با محوریت مرگ‌اندیشی. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند ساعت 17 چهارم تا هفتم بهمن ماه به دانشگاه تربیت مدرس مراجعه کنند. 

سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت 9 بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس‌پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان‌ها برگزار می‌شود. امسال مدیر بخش خارج از صحنه (آف استیج) حمید پورآذری است.




نظرات کاربران