در حال بارگذاری ...
آثاری از کردستان، البرز، ایلام، اصفهان و گیلان؛

سهم استان‌های ایران از پنجمین روز جشنواره‌ی سی و هفتم

در پنجمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر در بخش صحنه‌ای یک اثر از کردستان و در بخش خیابانی پنج اثر از البرز، ایلام، کردستان، اصفهان و گیلان سهم استان‌های ایران را تشکیل می‌دهند.


به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، سهم استان‌های ایران منهای تهران، از پنجمین روز جشنواره‌ی سی و هفتم، جمعه ۲۶ بهمن در بخش تئاتر صحنه‌ای یک نمایش از کردستان و در بخش تئاتر خیابانی پنج اثر از استان‌های البرز، ایلام، کردستان، اصفهان و گیلان خواهد بود.  


بر این اساس در بخش صحنه‌ای، نمایش «دختر سطلی» به نویسندگی تریفه کریمیان و کارگردانی فاتح بادپروا از شهر مریوان واقع در استان کردستان با مدت زمان ۶۰ دقیقه در تالار حافظ روی صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ دقیقه در قالب بخش مهمان اجرا می‌شود. 


«دختر سطلی» بازنمایی خشونتی است که در یک متن روانشناسانه بروز پیدا می‌کند و در آن هراس، اضطراب، آشفتگی و غیرمنتظره بودن نتایج خشونت نمایان می‌شود. 


جدا از این اثر در بخش صحنه‌ای، پنج نمایشِ «کالبدشکافی یک اتفاق» به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی از کرج در استان البرز، «اخطار به مشترک پرمصرف» به نویسندگی و کارگردانی حسنا قبادی از ایلام، «دایره، مربع، مستطیل» به نویسندگی و کارگردانی افشین خدری از سنندج در استان کردستان، «جنگ ابله‌ها» به نویسندگی و کارگردانی احمد یوسلیانی از فریدونشهرِ اصفهان و «دعای آفتاب» به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی صادق‌حسنی از لاهیجان در استان گیلان در قالب هفت اجرا، سهم استان‌های ایران از بخش خیابانی پنجمین روز جشنواره‌ی سی و هفتم را می‌سازند. 


«کالبدشکافی یک اتفاق» به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی از کرج که ساعت ۱۶ با مدت زمان ۳۰ دقیقه در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا می‌شود در قالب چند داستان کوتاه اجتماعی زندگی آدم‌های پیرامون ما را نشان می‌دهد. آدم‌هایی که برای به دست آوردن یک لقمه نان  تلاش می‌کنند با روش‌های متفاوت بر سر یکدیگر کلاه بگذارند یا شاید هم کلاه بردارند.


«اخطار به مشترک پرمصرف» به نویسندگی و کارگردانی حسنا قبادی از ایلام علاوه بر این که ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا می‌شود، ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه نیز در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. 


در خلاصه داستان این نمایش ۳۰ دقیقه‌ای چنین آمده است: در دادگاه طلاق، شرک قصد دارد فیونا را به دلیل این که یک شهروند بسیار پرمصرف است، طلاق دهد، زیرا فیونا با تخطی از قوانین و هنجارهای شهروندی عرصه زندگی را بر شرک تنگ کرده است.


«دایره، مربع، مستطیل» به نویسندگی و کارگردانی احمد خدری از سنندج نخست پس از «اخطار به مشترک پرمصرف» ساعت ۱۱ در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا می‌شود و سپس ساعت ۱۷ در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان تئاتر خیابانی می‌شود. 


این نمایش سعی دارد در مدت زمان ۲۰ دقیقه بخشی از سیاست‌های ابرقدرت‌های دنیا (بریتانیا، فرانسه، روسیه و امریکا) را برای غارت نفت خاورمیانه نشان دهد.


دو اجرای بعدی متعلق به محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران است. «جنگ ابله‌ها» به نویسندگی و کارگردانی احمد یوسلیانی از فریدونشهرِ اصفهان ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه اجرا می‌شود. 


در خلاصه داستان این نمایش ۳۵ دقیقه‌ای چنین آمده است: دلقکی در صندوق زندگی می‌کند. دو دسته سرباز از دو ارتش آبی‌پوش‌ها و قرمزپوش‌ها وارد می‌شوند و با یکدیگر جنگی متظاهرانه راه می‌اندازند. دلقک وارد دعوای زرگری آن‌ها می‌شود و... 


پس از آن، نمایش «دعای آفتاب» به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی صادق‌حسنی از لاهیجان، ساعت ۱۷ با مدت زمان ۲۰ دقیقه به این موضوع می‌پردازد که مردم گیلان معتقد بودند زمانی که باران زیاد می‌بارد و محصولات کشاورزی آنان نابود می‌شود، باید دست به دعا ببرند و از خداوند طلب آفتاب کنند.


سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.




نظرات کاربران